Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
24.02.2011 15:38 - За храстите - надълго и нашироко -3
Автор: ljuboznatelna Категория: Хоби   
Прочетен: 2974 Коментари: 0 Гласове:
4

Последна промяна: 25.03.2011 08:36


image

С какви растения започваме да запълваме по-рано проектираните обеми


Отговорът е еднозначен - с най-големите. Опитайте да вземете топки с различен размер и да построите от тях композиция. Повечето хора ще вземат в началото голямата топка, след това ще влязат в работа по-малките и т.н. В обратен ред е много трудно да се действа, а и е нелогично. При това композицията се получава достатъчно балансирана тогава, когато с понижаване нивото на значимост на елемента - в случая намаляване диаметъра на топката - количеството на елементите се увеличава.

image
рис.1. Горната рисунка показва построяването на композицията от големи към малки форми, а на долната композицията е нарушена.

Същото е и с композициите на растения. Законите на възприятията са едни и същи и не зависят от това дали съзерцаваме склуптурна композиция, растителна, или сервирана маса. Избираме главното, и само то е в полето на зрението ни.Ако в тази картина само се появи някое неидентично, но спорещо с първото, "главното" или "главните" веднага изчезват.
Това става по-разбираемо, ако направим паралел с производството. Има генерален директор, под него - началник цехове, бригадири, а под тях - многочислена работна сила. Ясно е, че генералния директор трябва да е един.Появи ли се втори, структурата, или композицията, се нарушава, или се съхранява само ако генералния е малко по "генерален" от другия. Всичко това се отнася и за размерите на растенията и степента на тяхната декоративност: Най-важните  трябва да бъдат малко, а "работещите" - те са вече маса, тях не ги забелязват, това често е петно от някакъв вид растение, а не отделни екземпляри.

image
Рис.2. Вижда се, че само да се появи дублиращ елемент, композицията започва да се руши. А само някой да започне да надделява над другия - отново се балансира.

Подбираме съчетание на растенията - акценти и фон

Ако сте усвоили това, по-нататък преминаваме към  подбор на едно растение към друго. Едно "назначено" за главно определя избора на подчинени - например дали вертикала да е подчинен на чадъра или топката, или пък само на вертикал,но с голям размер.

image
Рис.3. На рисунката се вижда как картината изглежда построена тогава, когато чадъра е подчинен на вертикала, или обратно, но така, чевсеки  сам по себе си не е отличим, а се явява рамка на пейзажната картина.


image
Рис.4.  Избраните за подчинени заставят да подберем едни или други техни подчинени растения - например светлите и ажурни - горе, а плътните и тъмни - долу, и така нататък до най-ниско ниво.

Това се прави по класическите закони за създаване на хармония, на които преднамерено няма да се спирам. Това са законите за колористиката, пропорционалността, контрастите и нюансите в композицията. Това са Азовете в ландшафтния дизайн, за това е казано и написано достатъчно.
Разбирайки, че някои храсти ще станат акценти на по-рано проектираните обеми, а някои - подчинените им елементи, не трябва да забравяме за неутралните фонови растения, присъствието на които в стилистически издържаната градина е немислимо.

image
Рис.5. Опит да бъдат изобразени едни и същи акценти на неутрален фон, на който те действително се отличават, и на друг, с който те често се сливат и акцентите престават да работят.

Именно благодарение на тях ние можем да оценим акцентите. Ако истинските "звезди" са разположени на фона на също толкова декоративни и претендиращи за ролята на солисти, то първите губят степента на своята важност и стават не толкова привлекателни, картината става претрупана и неестествена. Погледа там няма на какво да се спре, трудно е да отличим там един завършен сюжет.

image

Използваме сезонните изменения!

Необходимо е също така да отчетем и сезонните изменения, които настъпват при растенията. В думите на много чуждестранни ландшафтни архитекти за условията на проектиране на градини в Русия ,се усещат завистливи  нотки за нащия климат. Ние завиждаме за техните топли условия, а те - за нашите. Често се свеждат до такъв монолог: "Вие не си представяте с какво разполагате!При вас всичко е бяло и графично, и изведнъж - ярко зелено, а след това огнено червено и златно.Вие можете на една неголяма територия да създадете няколко градини, които ще се сменят една с друга по време на цялата година, при това никак няма да си приличат."

image
Спирея Вангута "Майски сняг"

С две ръце поддържам тази гледна точка!Обидно е, че често игнорираве тази прекрасна възможност. За седмица се снимаме на фона на цъфтящата спирея вангута , заобиколена с дъга от цъфтящи лалета и иглики, и после цяла година се любуваме на това, как листата на лалетата жълтеят, неприкрити с нищо. И спиреята не е нищо особено, дори и есента. А още не знам защо обичаме да си устройваме есен през лятото, садейки сортове в червено и златно из цялата градина, и след това красотата на Пушкиновата есен не се усеща. И наливаме масло в огъня в статиите и книжките:"стабилно декоративно растение", като основно това се отнася за иглолистните. Хубаво ли етова, ако растението няма своя пик на декоративност? така става с празничния костюм, който носим ежедневно, и облекли го на празник, вече никой няма да усети тържествеността във вашия вид.

image

И с растенията е така. Дайте им възможност да се разкрият тогава, когато няма с какво да ги заменим - вече са опадали или не са се разлистили листата, цъфтежа е далеч - тогава иглолистните ни радват с цвета и аромата си. Не се принуждавайте да гледате това ежедневно и изкуствено да се възхищавате на вашата градина. Нека възторга ви бъде искрен, когато всяко утро, разхождайки се в градината, виждате нещо ново, а не постоянна картина, която само сменя своите размери.
Разбира се, има и много други критерии, по които правим избор на растение за запълване на обемите, и които не могат да бъдат обхванати с една статия. Това са индивидуални предпочитания, дори суеверия, че растението "носи пари", а това е за покойници. Има и медицински показания, например алергия, заради които някои растения не могат да бъдат садени. Това са и финансовите възможности  и последващото поддържане на градината , стилистиката, и т.н.

image

Какви храсти и кога да ги купим?


  Малко  за финансите. Тук има повод да кажем какви растения и какъв стандарт да подберем за посаждане. Ако ги разделим на две групи - по скорост на ръст, то ще получим бавнорастящи и относително бързорастящи. Тези, които растат бавно, са по-скъпи. А тези, които растат бързо - по-евтини. Има ли смисъл в очакването на големия ръст на бавнорастящите, предназначени да станат скелет на градината, или да разнообразим композицията с бързорастящи храсти, които веднага да украсят градината?
Избирайки растения за градината, логично е да вземем от бавнорастящите с размер над средния, а от бързорастящите - най-малкия размер, включая пролетните предложения на някои градински центрове за продажба на растения на гол корен във връзка по няколко, което може да е много икономично. Те бързо ще достигнат желания размер. Отчитайки, че бавните винаги са по-малко, в крайна сметка ще похарчим сума, близка до тази, ако бяхме купували всичко със среден размер.

image
Рис.6. На първата рисунка е проектният вариант - как трябва да се получи. На втората - опит да се купи всичко със среден размер, отчитайки го като грешка. А на третия - диферанциран подход, при който вида на картинката вече е доста интересен даже и веднага след засаждането.

Ако избираме размер на това растение, което от самото начало трябва да направи впечатление (За мащаб ще послужи ръста на човека, който ще го съзерцава), то е лесно да разберем каква трябва да бъдеу минималната му височина. Цената на растението до пояс и до брадичката няма да се отличава много, но начина по който се възприема ръста му ще е различен. По един психологичеески начин ще се възприема , ако трябва да си наклоним главата за да го видим, по друг - ако трябва да я повдигнем.
Говорейки за финансовата страна, ще кажа, че някои скъпоструващи растения се отличават от евтините само тогава, когато ги приближим. И ако движейки се ние не отличаваме това растение особено от останалите, то да платим за него допълнително може би няма смисъл.
Справедливо ще е да кажем, че има скъпи растения, чиито декоративни качества, например ажурни листа или форма на короната, могат да се видят само отдалеч, ии ако мястото , което сме отредили е съвсем близо до наблюдателя, по-добре да не харчим пари за него.

image

Не забравяйте, че в наши ръце е манипулацията с растенията, с помощта на която можем да направим от някои дървета храсти,режейки ги редовно до пънче. Възможно е и обратното - да отгледаме щамбова форма на храст. Така тези, които са били в среден план или "на дъното" на композицията, изведнъж могат да се превърнат в нейни акценти.
Експериментирайте с плодово - ягодните . Много от тях са не само плодовити, но и достатъчно красиви. Касиса и цариградското грозде могат да бъдат отглеждани и като щамбова форма.
Големи възможности имат и малките архитектурни форми. Понякога каменна топка или пирамида за пълзящи растения могат коренно да променят настроението и стирлистиката на градината. При всичко това се старайте да не прекалявате, защото това може да ви стане главен враг. Независимо от това не се отказвайте от колекционерството. Именно колекциите както никъде длугаде са възможни в описваните по-горе градини, но колекции създадени с вкус.

image

Александър Сапелин


Карта на блога



Тагове:   градина,   храсти,   ландшафт,


Гласувай:
4



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: ljuboznatelna
Категория: Хоби
Прочетен: 795525
Постинги: 41
Коментари: 88
Гласове: 275
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031